Частина 2

Цикл публікацій «10 перегонів, які варто переглянути»

Продовжуємо цикл публікацій – топ десять перегонів та гоночних ситуацій за версією Київського Гоночного Яхт-клубу, які варто переглянути ще раз. Від Олімпійських перегонів, про які було в першій частині циклу, перейдемо до екстремальних океанських – Volvo Ocean Race та гонок за найпрестижніший трофей в парусному спорті – Кубок Америки.
У цій частині драматичні кадри з мимовільним поворотом фордевінд яхти Касатка на Volvo Ocean Race 2008-2009 з коментарями командора клубу Родіона Луки, який ганявся на цьому човні. А також не менш драматичні кадри перевороту новозеландського катамарана під час матчу претендентів на Кубок Америки 2017.

Volvo Ocean Race 2008-2009. Chinese Gybe яхти Касатка.

Океанські гонки Volvo Ocean Race – Еверест парусного спорту. При проходження етапів регати команди працюють у важких умовах, де ціна помилки – втрата дорогоцінного часу та поломки матчастини.

Chinese Gybe – брочинг з мимовільним поворотом фордевінд – дуже неприємна історія для яхти будь-якого класу, і особливо для човнів, що беруть участь в навколосвітніх перегонах, таких як Volvo Ocean Race. Така позаштатна ситуація сталася на другому етапі Volvo Ocean Race 2008-09 на яхті Касатка, на якій в той момент виступав командор клубу Родіон Лука.

Варто розуміти, що повернутися в нормальне положення після брочингу на човні класу Volvo 70 завдання нетривіальне і займає досить великий проміжок часу.

Човен Volvo 70 має хитний кіль (каунтінг-кіль), який на курсі бакштаг винесено на вітер, щоб створити противагу крену. До брочингу призвела помилка рульового, який в свіжий вітер (близько 30 вузлів) захопився серфінгом на хвилі. Внаслідок розгону з хвилі (швидкість яхти досягала 33 вузли) тиск на вітрила зменшився і човен отримав крен на себе, а далі нахилений на вітер каунтіг-кіль вагою 5 тонн і довжиною більше 5,5 м «дотиснув» човен.

Після брочингу з мимовільним поворотом фордевінд, кіль опиняється з підвітру і не дозоляє човну повернутися у вертикальне положення. Перед тим як вирівняти човен необхідно було перш за все переконатися чи всі члени екіпажу в порядку і на борту. Лише потім за допомогою гідравлічного приводу кіль перевели  в нейтральне положення. Далі підібрали навітряний бакштаг і відпустили підвітряний, змайнали геннакер. На всю цю процедуру пішло близько 40 хвилин. І повірте, це дуже швидко для такого складного човна. Добре, що інцидент стався вдень.

Родіон Лука розповідає про цей інцидент: «Я спав на навітряному борту. Прокинувся від того, що човен ліг на борт. Я опинився знизу і побачив, що прямо наді мною висить швацька машинка для ремонту вітрил вагою 35 кг. У цей момент я подумав: добре, що вона надійно закріплена. Враховую ширину човна – більше 5 м, впавши з такої висоти, вона могла б пробити борт або серйозно травмувати мене».

В результаті човен отримав незначні пошкодження, які усунули силами екіпажу і продовжили гонку.

Відео моменту брочингу


Команда Team New Zealand так і не змогла стартувати під час 4-ої гонки Louis Vuitton
Cup претендентів на участь у Кубку Америки на Бермудських островах 6 червня 2017 року.

Emirates Team New Zealand, June 25, 2017, in Hamilton, Bermuda. (AP Photo/Gregory Bull)

Кубок Америки самі висотехнологічні перегони в вітрильному спорті. Використання інноваційних технологій не завжди просте завдання для екіпажу.
У 2017 році трофей розігрувався в класі яхт hydrofoiling AC50 America’s Cup Class – вітрильні катамарани на підводних крилах (гідрофойлах)
Після перемоги в трьох матчах проти британського синдикату Land Rover BAR в півфіналі відбору на Кубок Америки команда Team New Zealand мала вагому перевагу з рахунком 3: 0 на свою користь.

Новозеландці рухалися до лінії старту при сильному вітрі, коли їх човен, піднявшись на крилах, перекинулася. Причиною перевороту міг послужити неправильно виставлений кут атаки крила.
Деякі члени екіпажу відразу після інциденту були викинуті за борт, в той час як інші залишалися застряглими всередині вертикально стоячого катамарану, чекаючи, коли рятувальний човен прийде їм на допомогу. На щастя ніхто з членів екіпажу не постраждав.

Відео моменту перевороту Team New Zealand

 

Рульовий команди Нової Зеландії, Пітер Берлінг, заявив на прес-конференції, що перекидання було «нашою помилкою», тому що команда «намагалася взяти ідеальний старт».
Рульовий команди Land Rover BAR, Бен Ейнслі сказав в своєму офіційному повідомленні на офіційному каналі BAR: «За 30 років перегонів це самий захоплюючий вітрильний спорт, який у мене коли-небудь був. Найголовніше, що в команді Нової Зеландії все в порядку після перекидання. Ми з нетерпінням чекаємо зустрічі з ними на дистанції».
В результаті човен отримав пошкодження, як корпусу, так і електроніки. Оперативно усунути всі несправності і полагодити човен було непростим завданням, але берегова команда змогла відновити яхту і новозеландці продовжили боротьбу за Кубок.

Команда Team New Zealand змогла здобути перемогу в півфіналі над Land Rover BAR, потім у фіналі відбору на Кубок Америки в поєдинку з Artemis з рахунком 5:2.

Далі претендент на Кубок Америки – команда Emirates Team New Zealand виграє з рахунком 7:1 у захисника – Oracle Team USA і стає володарем Кубка!

Відео фінальної гонки Кубка Америки 2017