Психологічний портрет вітрильних перегонів

В цій статті ми детально обговоримо способи об’єднання екіпажу в «єдиний організм», розглянемо складові успіху, види концентрації та те, як боротися з предстартовим нервуванням. Опишемо способи самозаспокоєння і нюанси психологічних прийомів у перегонах, а також основні психологічні завдання рульового.

Будь яка регата починається з екіпажу, а перемога – з екіпажу, в якому всі працюють як «один єдиний організм».
Для об’єднання екіпажу необхідно:
1. Обговорити свої цілі та задачі і впевнитись, що вони актуальні для всіх.
2. Перед початком сезону занести у свій календар ті змагання, в яких плануєте приймати участь.
3. Обговорити бажаний результат для кожної регати.
4. Детально розписати обов’язки кожного в команді.
5. Запланувати регулярні тренування та намагатися, щоб виконання обов’язків було доведено до автоматизму.
6. Бути готовими до будь-яких не запланованих стресових ситуацій.

У будь-яких незрозумілих ситуаціях – зберігайте спокій!

Складові успіху

Які ви можете контролювати

Правильна постановка цілей
Зусилля і цілеспрямованість
Відповідальність
Самодисципліна
Концентрація
ФП і засоби відновлення
Загальна підготовка яхти
Налаштування яхти на хід
Ставлення до власних помилок
Думки і емоції
Загальна і теоретична підготовка
Знання ППГ і вміння подавати і захищатися на протестах

Незалежні від вас

Погода
Особливості місця проведення гонок
Течія
Метео умови в період проведення регати
Поведінка і результати суперників
Рішення гоночного комітету протягом змагань
Рішення протестового комітету
Раптові проблеми зі здоров’ям
Нещасні випадки
Форс-мажор
Вдача

Єдиний спосіб виграти – вести гонку максимально ефективно більш тривалий час чим ваші конкуренти.

Види концентрації

Широка зовнішня

Фокус на поточний стан гонки – збір і аналіз інформації

1. Розвиток ситуації на старті
2. Переміщення флоту
3. Очікувано зміна вітрової обстановки

Вузька зовнішня

Фокус на концентрації на окремих об’єктах, найбільш важливих в даних момент

1. Налаштування вітрил
2. Характер хвилі
3. Близькість суперника (чи має він право дороги)

Широка внутрішня

Загальний аналіз поточного етапу гонки, вироблення стратегічного рішення. Самоконтроль

1. На старті, після збору інформації
2. Уточнення стратегії по відношенню до суперників
3. При несподіваній зміні вітру

Вузька внутрішня

Фокус на планування майбутніх дій

1. Відтворення в уяві майбутнього маневру
2. Контроль власного стану

Поганий результат перегонів – це коли ви не набули нових знань чи досвіду.

Передстартовий мандраж

Існує два основних типи реакцій на стрес:
1. Стартова лихоманка (підвищена нервозність, тривожність, безсоння, головний біль і т.п.).
2. Стартова апатія (різке зниження енергетичного ресурсу, сонливість, втрата інтересу до подій або несподівані вибухи агресії, тощо).

Для виходу з стресового стану необхідно розібратися, що призвело до такого самопочуття: неправильно спланований сезон, втома, відсутність психологічної підготовки чи занадто завищені цілі?

Контроль емоцій та вміння самозаспокоюватися

Якщо ви починаете нервувати ще перед виходом на воду, обовязково найдіть спосіб як заспокоїтись. Це може бути тимчасове самоізолювання, щоб просто посидіти в тиші чи почитати книжку. Або навпаки – спілкування з друзями. Хтось полюбляє неквапливо готувати яхту до перегонів, бо його заспокоюють рутинні справи.

У будь-якому випадку, ви маєте перестати нервувати. І не забувайте, що правильне харчування, відпочинок та якісний сон ніхто не відміняв.

Якщо зриваєтесь на крик, значить ви не в формі

Keep calm and sail on

Одне з найголовніших завдань у гонці – бути сконцентрованим та перебувати в ситуації «тут і зараз».

У разі, якщо ви будуєте тактику вірно, але продовжуєте втрачати позиції, зосередьтесь на яхті та її налаштуванні. Спитайте себе, що зроблено неправильно? Що не дозволяє розігнати човен до належної швидкості?

Пам’ятайте! Немає необхідності вигравати всі гонки поспіль. Важливо навчитися чесно відпрацьовувати кожне просування в перед, без надмірного ризику. А саме:
– потрібно постійно стежити за вітром;
– розкладати шлях так, щоб бачити знак без повороту голови (для перегонів на короткій дистанції);
якщо для цього немає серйозного приводу не кидайте суперників та не йдіть у протилежний бік.

Щоб стати розумним, треба бути швидким

Використання психологічних прийомів у тактиці

1. Відкрита демонстрація переваги (істинного або хибного):
– «Спрут-атака». Прийом застосовується в ближньому бою з одним суперником. Атака починається та не припиняється до тих пір, поки суперник не «зламається».
– «Спрут-атака» з елементами блефу (для завідомо слабкого або незнайомого суперника). З моменту вступу в контакт переконати конкурента у власній перевазі, мінімізувати його ініціативу, змусити відмовитися від наміченого плану, змусити хвилюватися і злитися, розладнати роботу автопілота або злагодженість в роботі екіпажу.
– «Пресинг» – контроль і дублювання дій суперника (для цього необхідний однаковий або ліпший рівень підготовки). Головне завдання – не відпустити суперники далеко від себе і вивести його з рівноваги.
– Знайти «улюблену» мозоль. Використання слабких місць суперника проти нього самого.

2. Демонстрація помилкових цілей:
– Засада. До останнього не розкривати плану свого старту і в самий останній момент, на максимальному ходу взяти старт у заздалегідь намітити місця.
– Демонстрація згоди. Коли контролюючий суперник йде в правильному напрямку щодо вітру, флоту і знака, не варто вдаватися до спроб позбутися контролю і йти в свідомо не вигідну сторону. Ефективніше приспати пильність і вичікувати коли конкурент зробить помилку.
– Паразитична практика.
– Провокація. Навмисна маніпуляція яка викликає суперника на помилкові маневри.

Основні завдання рульового:

Ведення яхти на автопілоті
Збір інформації:
– огляд налаштувань вітрил;
– вивчення акваторії спереду, з навітру /підвітру, позаду;
Контроль дистанції в цілому, інформація про ближніх і дальніх супротивників
Уміння «читати» думки суперника
Уміння прислухатися до інтуїції (здатність миттєво розібратися в ситуації, прийняти рішення, часто прямо не підтверджене логікою і негайно реалізувати задумане)
Концентрація

Психологічні завдання рульового:

Вміння адекватно реагувати на свої помилки і не переносити їх на інших
Не піддаватися бажанню виправдати свої помилки
Не зациклюватися на своїх провалах
Вміння усвідомити свої слабкі і сильні сторони
Адекватно оцінювати свою підготовку
Справлятися з психологічними бар’єрами (психологічний бар’єр – стан пасивності, страху, невпевненості, як результат негативного досвіду, зовнішніх впливів і внутрішніх станів):
– бар’єр «першого місця». Актуальний для тих спортсменів, які жодного разу не були лідером у гонці. У такій ситуації гонщик втрачає звичну систему орінтірованія і якщо він не готовий психологічно, починає робити необдумані рішення, які найчастіше призводять до втрати першої позиції. Страх перед першим місцем не дозволяє спортсмену впорається з хвилюванням і адекватно аналізувати вітрові умови, дії суперників і відповідно приймати правильні рішення.
– бар’єр «вічно другого»
– бар’єр неправильних цілей та неправильно спланованих етапів підготовки.
Вміти увийти на пік форми для особливо важливих регат (пік форми – фізичний і психологічний стан готовності і вмотивованості спортсмена, що забезпечує показання максимального результату.

Якщо вдалося взяти хороший старт – йдіть, так, ніби навколо немає жодного човна

 

У статті використовувалися матеріали з книг «Мистецтво перемагати» Владислава Акименко та “Психологія парусного спорту. Взаємодія з противником” Олега Ільїна.